Lada Niva 1.7i (MPi) 60kW     

Youtube - videa Rajče - fotogalerie Bazar Domů

Hlava motoru.... A ještě to LPG....

(28.8.2018)

Po delší době jsem se vrátil k Nivičce... Nejprve jsem si musel svařit žirafu (prostě dílenský zvedák na motory) a pak jsem se na to vrhnul.. Po par hodinach práce a nadávání s LPG, které instaloval asi někdo s nižším IQ jsem docílil sundání hlavy. Měl jsem podezdření na špatnou kompresi kvůli pístu, konkrétně kvůlu pístním kroužkům, což se nepotvrdilo, ale ani nevyvrátilo. Při sundání hlavy jsem totiž našel dva výfukové ventily, který měli praskliny. Takže i tudy mohl unikat tlak. Nic méně počítám i s horším scénářem a to že se budu vracet k písu. Nyní ale řeším hlavu. Začal jsem přemýšlet nad tím, že zruším úplně LPG. Po delší úvaze jsem došel k tomu, že hlava půjde k profíkům na repasování. Takže dnes jsem z hlavy sundal vše, co šlo sundat hravě a hlavu omyl. Zítra pojede... V hlavě byli ne jen ventily v háji, ale i sedla se mi nezdála a rozhodně to nešlo napravit jen lapováním.

Zvažuji co dál s LPG.... Propočítal jsem si, že LPG mě bude státá cca 1200,-Kč a to jsem ještě nevyjel a nepočítám do toho opětovné poškození hlavy. Údajně předchozí majitel hlavu nikdy nerepasoval a LPG je v autě už 14 let a cca 100 000km... Pravda je, že zničení ventilů může mít na svědomí i nefunkční hydroštel, což jsem tam také měl.... Kdybych měl jistotu, že mi to LPG nezničí hlavu, tak do toho jdu, ale abych dal za repas hlavy např. 5000,-Kč a pak to po roce dělal znova, tak to se mi opravdu nechce, to raději budu jezdit za 13 L/100km.

Motor 1.7 SPi (záložní motor)

(1.3.2018)

Zima byla dlouhá a mě už nebavilo chodit koukat na Nivu do garáže, tak jsem se prvního března zapřel a šel v mrazech rozebírat náhradní motor 1.7 SPi z druhé Nivy ze které jsem chtěl použít nějaké díly. Po různých úvahách (zatím jen úvahách) jsem se rozhodl, že pokud bude v Nivě MPi špatný hydroštel, tak předelám hlavu na klasická zdvihátka. Proto jsem prvního března v -13 stupních šel rozebírat. Po sundání víka ventilů jsem viděl dva spadlé ventily (obr. 1). To už naznačovalo menší problém... Jenže v té zimě se mi nedařilo povolit šrouby držící hlavu a blok motoru. Vrátil jsem se k tomu tedy za dva dny. To už se dařilo o poznání lépe. Šrouby jsem povolil všechny, maličko nešli povolit svíčky, ale nakonec jsem jim také domluvil. Po sejmutí a otočení hlavy sem docela koukal, ohnuté ventily (obr. 2), písty omačkané a zespoda hlavy rýhy po malých kovových úlomcích (obr. 3). Ty úlomky byly z vodítka ventilů.Zkusím teď vyměnit vodítka a pokud se povede, udelám komplet repas hlavy. Navíc mě to nakoplo k tomu, abych konečně sundal víko ventilů z MPi a šel pátrat, kde je chyba. Jen doufám, že nebude chyba právě v ohnutých ventileh a co víc, úlomcích, co lítají ve válci.

Spadlý ventil Ohnuté ventily

Rám na nárazník - homologovaný

(23.2.2018)

Jelikož se mi doneslo, že přední rám musí být ne jen homologovaný, což původní rám, který byl na Nivě v době koupě byl, ale je potřeba jej také nechat zapsat do TP. Jenže na to je potřeba i papír od výrovce, případně oficielního zastoupení. Rám jsem tedy musel sehnat jiný, což se nakonec povedlo a snad nebude problém s dodatečným zapsáním do TP.

1.fáze hotová

(5.11.2017)

Konečně došlo na dokončení celé elektroinstalace. Mám zapojené rádio, napájení antény, přidanou zástrčku na 12V, zapojená přídavná dálková a mlhová světla, dal jsem zpět palubní desku a konečně zase nastartoval. Potřeboval jsem popojet, tak jsem Nivu nechal nastartovanou a nechal dvakrát protočit ventilátory na chladiči (spínají mi kolem 95 stupňů). Dokonce mi Niva běžela i na LPG. To se povedlo poprvé od doby, co jsem jí koupil. Přiznám se, že s LPG nemám zkušenosti, takže do této chvíle jsem se dopracoval maximálně k rozsvícení oranžové kontrolky na LPG ovladači. Ale jak jsem již psal, dnes se rozsvítili na LPG ovladači dvě zelené kontrolky a a bylo slyšet cvakání LPG ventilů. Sáhnul jsem i na diagnostiku a díky tomu, že motor běžel delší dobu, tak se mi načetly závady P300 a P302. Což značí, že to údajně neháže jiskru v druhém válci. Pravda, motor se mi zdál, že nejede ideálně, ale přisuzoval jsem to nízkým tlakům na druhém válci. Možná se zde projevilo nesprávné testování jiskry, o kterém jsem psal v druhém článku. Nechci hned bezhlavě kupovat nový zapalovací modul. Nejprve chci zkusit přeměření tlaků, protože při nedávném měření byla nižší komprese právě na druhém válci, pak chci změřit modul a kabely. Pokud ani toto nepůjde, tak zkusím diagnostický program ICD. Tento program umí údajně otestovat zapalovací modul i na nenastartovaném autě. A pokud ani to nezabere, koupím modul a kabely.

Elektroinstalace - rozbalování dárečků

(2.11.2017)

Dnes jsem dokončil výměnu bílého vodiče v kabelovém svazku od konektoru v palubce, až k osvětlaní interiéru ve sloupcích. Poté jsem zkušebně umístil pojistku a ověřil, že už světla fungují jak mají. Povedlo se... Originální elektroinstalace je přesně dle schématu od výrobce. Pak se šlo na neoriginální elektroinstalaci. To obnášelo zjistit, kam vedou vodiče od tří relátek pod palubkou. To, že jedno relé spínalo houkačku, druhé přídavná mlhová světla, třetí přídavná dálková světla, to bylo jasné, ale na můj vkus tam bylo příliš vodičů. Obzvláště pěkný dáreček byl v motorovém prostoru (viz. první fotografie). Nepochopitelně šli nějaké vodiče i k vypínačům. Pochopil bych přídavné přední mlhové světlo k vypínači, ale přídavná dálková světla...? Takže jsem vše vytrhal a budu zapojovat znova. V mezičase jsem se pro odreagování vrátil k ISO konektorům do rádia a letoval kabely k reproduktorům.

 

Elektroinstalace - zásuvka 12V a kompletace svazku

(31.10.2017)

Dnes došlo na dodělání výměny bílého vodiče z kabelového svazku pod palubkou. Poté jsem si udělal zásuvku na 12V kousek od přihrádky spolujezdce a napájecího ISO konektoru (repro dodělám jindy). Opravil jsem houkačku, což obnášelo odstranění neoriginálního relé, vyčištění kontaktu pod volantem a zpětnou montáží. Ještě jsem stihl vrátit pojiskovou skříň zpět na své místo a stejně tak se mi dařilo i s originálními relátky.


Elektroinstalace - pokračování

(30.10.2017)

Nejprve jsem rozhodil pojistkovou skříň. Podle dílenské příručky neodpovídaly pojistky, tak jsem všechny vyházel, odkontroloval barvy, přehodil vodiče z jiných pozic na ty správné. Nyní je kabeláž do pojistek připojena tak, jak to má být. Což není ideální, ale chtěl jsem to mít shodné s plánkem elektroinstalace. Poté jsem sundal palubní desku, abych se podíval na ten dáreček v podobě bílého rozteklého vodiče (viz. fotky). Vodič jsem odpojil z konektoru, a proměřil, kam jde. Rozdělal jsem kabelový svazek a vyndal ven. Na jedné straně byl zakončený solo v konektoru, ale na druhé straně je zakončený spojením s druhým oranžovým vodičem do konektoru. Proto jsem vodič vyštípl a zítra budu zpět letovat nový.


Elektroinstalace

(26.10.2017)

Po uvolnění brzd jsem mohl konečně zajet na zahradu a vrhnout se na elektroinstalaci. Bylo jasné, že elektroinstalace nebude v dobrém stavu, protože jsem viděl, jaké kabely vedou k rádiu a že jeden originální vodič je poměrně rozteklý. Zatím jsem vyndal celou elektroinstalaci od rádia a začal jsem mapovat zbytek neoriginální elektroinstalace, která vede k dálkovým světlům a pod. Na fotkách níže je vidět, v jakém stavu byla elektroinstalace před mým zákrokem.


Výměna čidla polohy vačky a uvolnění předních brzd

(25.10.2017)

Po načtení chyby P0340 což ukazovalo na čidlo polohy vačky, jsem vzhledem k ceně nelaboroval a objednal z CS Lada nové díly i nové čidlo. Zatím jsem po výměně čidla zahřál motor jen jednou, ale zatím se chyba nevrátila, tak uvidíme, co to udělá časem.

Vyměnil jsem vzduchový filtr za originální vzduchový filtr.

Jelikož mi Niva stojí zatím stále mimo pozemek, tak jsem potřeboval uvolnit zatuhlé brzdy. Zatím jen provizorně, chtěl jsem i mimo jiné zjistit, v jakém stavu brzdy jsou. Byly tak zatuhlé, že Niva měla problém popojet. Jelikož se blíží čas úklidu silnic, tak by mi jí mohli odtáhnout, pokud bych neodjel, tak jsem jí chtěl mít provozuschopnou natolik, abych právě dokázal zajet na pozemek. Vyměnil jsem hadičky k expanzí nádobce brzd a spojky. Zdvyhnul jsem přední kolo a ani jsem s ním nehnul, tak jsem sundal kolo, přes trn jsem klepnul z boku do destiček a uvolni třmen. Třmen jsem sundal. Destičky jsou na výměnu, ale kotouče až se sjednou, tak budou dobrý, tak koupím jen destičky a nechám to být. Jelikož jsem zmršil už dva třmeny, tak jsem se býl povolení odvzdušňovacích šroubů. Bylo mi kamarádem porazeno, že si je mám nahřát. Vzal jsem plynovou pájku a začal zahřívat. Opravdu to pomohlo a odvzdušňovací šroub jsem opratně povolil a samozřejmně vyměnil za nový. Třmen jsem odvzdušnil a šel na druhé přední kolo. Na druhém kole to bylo horší, jeden píst šel ztuha i po opakovaném stračení, ale nakonec se umoudřil a začal maličko chodit. Repas třmenů mě stejně nemine.

Konečně jsem po uvolnění brzd s Nivou popojel cca 50 metrů vpřed a 50 metrů couval :-)


Výměna oleje (proplachovací olej 10W-40)

(24.10.2017)

Dnes jsem vypustil starý olej, který vypadal celkem normálně, nebylo to žádné peklo. Nechal jsem starý filtr a dal jsem tam olej na propláchnutí, nechám to tam pár startů a pak půjde čisťoučký olej a novým originálním filtrem.


Chyba P0340

(20.10.2017)

Po nastartování se rozsvítila na palubní desce kontrolka "check engine". Po vyjetí chybových kódů se vypsali dva, jeden P1602 (celkem běžná chyba u Nivy - nikdo neví, co to je) a pak P0340. Chyba P0340 údajně značí chybu snímač polohy vačkové hřídele. (budu objednávat a pak doplním, zda pomohlo.


Oprava a první nastartování:

(19.10.2017)

Jak jsem již psal, Nivu jsem koupil jako nepojízdnou. V servise kde stála při koupi (zde jí neopravili) mi tvrdili, že vyměnili řídící jednotku a že už nastartovat šla. Po dotažení domu jsem zkusil pár věcí, ale všichni všude varují, že u MPi se nesmí zkoušet jiskra jako u jiných vozidel, že by zapalovací modul mohl odejít. Palivo tam nějaké šlo, svíčka při demontáži byla mokrá. I palivové čerpadlo točilo. Tlak jsem ale změřit nemohl, neměl jsem manometr. Sehnal jsem z vrakoviště jinou údajně funkční řídící jednotku. Věděl jsem, že nebude s imobilizérem komunikovat, tak jsem přistoupil k přeletování čipu. Po připojení řídící jednotky se nic nezměnilo, tak jsem nevěděl, jestli jsem nevyhodil peníze za jednotku. Na diagnostice, kterou jsem rozchodil později se ukázala jedna závada, nízké napětí. Tak jsem si říkal, že je tam tak nízké napětí, že jednotka není schopna provozu. Při startování mi to ukázalo palubní napětí i 8V. Občas se stalo, že to chytlo tak na až na 3 jiskry. Minulý týden jsem na Alza.cz začal objednávat manometr na měšení tlaku paliva. Dvakrát Alza poslala úplně jiný manometr, než jsem chtěl, než deklarovala na svém e-shopu (jiný popis, jiný obrázek). Potřetí přišel ten, který byl na obrázku (popis chyběl) a já se nestačil divit, jeké závity jsou v krabici. Ani jeden neodpovídal, takže tlak paliva jsem měřit nemohl. Šel jsem předevčírem, koupit do nedalekého LPG servisu nové svíčky. Narazil jsem tam na kluka, na kterého jsem byl odkazován z Lada forum. Nešel jsem účelově za ním, šel jsem pro svíčky, ale slovo dalo slovo a řekl mi, že se odpoledne zastaví a na Nivku koukne. Přijel, tak jsme na to koukli, připojil diagnostiku a nic nového nezjistil. Když už jsme byli ve dvou, tak jsme změřili kompresi ve válcích, ale vyjma druhého válce, bylo vše v normě. V druhém válci to skákalo mezi 1,5 a 2 bary. Ale říkal jsem si, že jeden válec to nepotřebuje, když můj starý Fiátek 126p dokázal jet na jeden válec ze dvou :-D. Proti mému odporu vyzkoušel klučina jiskru přiložením vyndané svíčky. Naštěstí zapalovací modul přežil. Nějaké palivo z válcíů taky prskalo. V motoru něco chrastilo. Dnes jsem v místním servisu hydrauliky nechal 900,-Kč, výměnou za pár redukcí, metr hadice a glycerinový manometr. Zašal jsem měřit. Rozebral jsem palivové ústrojí mezi filtrem a vstřikovací rampou. No, přiznám se, chvilku jsem mělřil tlak na hadičce, co jsem do motoru a né od čerpadla... No, když jsem měl řádně postříkaný motorový prostor, jsem zapojil manometr na správnou hadičku. Otočil jsem klíčkem, čerpadlo zavrčelo a tlak nic, ručička se ani nehla... Takhle jsem šel až k nádrži a ani tam jsem nepochodil. Zkusil jsem pusou fouknout do hadičky a opticky jsem udělal větší tlak, než čerpadlo. Došlo na demontáž palivového čerpadla, ale nic jsem tam neviděl (málo jsem zkoumal). Vzal jsem to za klukem z toho LPG servisu a ten na to kouknul a viděl. Byla tam hadička mezi čerpadlem a konzolou čerpadal. Já měl za to, že je to nějaká převlečka, ochrana hadičky pod ní, ale tam nic nebylo... Takže bylo jasné, že čerpadlo honí benzín hlavně zpět do nádrže. Čerpadlo jsem rozebral, dodal hadičku, stáhnul svorkama a šup s ním do nádrže. Připojil jsem manometr a to už byla jiná čísla. (Video ve videotéce). První měření hned u nádrže ukázalo 3.5 baru. Někde jsem četl, že u MPi má být tlak 3 bary. Změřil jsem ještě tlak v motorovém prostoru a tam to skočilo až na 6 barů :-). Tak jsem dal vše dohromady a šel zkusit nastartovat... Povedlo se!!!!! Na druhé otočení klíčku (bylo dost vzduchu v palivovém okruhu) to nastartovalo. >>Konečně<<  Na druhé starotvání se motor i uklidnil. Výše popsaný hlučný motor a nízký tlak ve druhém válci přisuzuji hydroštelům, ale ještě to musím přeměřit. Řídící jednotka, kterou jsem koupil z vrakoviště nakonec funguje. Původní jednotku jsem ještě nezkoušel.

Měření tlaku palivového čerpadla (video)

První start po opravě palivového čerpadal (video)


 

Zakoupení:

(10.10.2017)

Nivu jsem koupil v září 2017. Byla prodávaná jako nepojízdná (závada ŘJ, ale to se nepotvrdilo)... Nepojízdná je bohužel i teď (10.10.2017).